Heal All is een verkenning van kunstenaar Toine Klaassen, met, in en rondom WOLk. Hierbij speurt hij naar materialen en objecten die onze perceptie van tijd en omgeving weerspiegelen. Door ze te vervormen en herschikken, tracht hij deze een nieuwe betekenis te geven, wat resulteert in het ontstaan van nieuwe rituelen en ruimte voor reflectie. Heal All bestaat uit een kunstinstallatie en vier interactieve performances die over een periode van 6 maanden samensmelten tot één organisch geheel.
i saw your request just few days ago…i am a non commercial working (trash antiart) artist ……so this question about commercial art market and my work i always find a difficult one..but its nice to get your message that you interested in my practices… how do you look upon this?
IPIHAN#10 Geselecteerd voor het Internationaal filmfestival Rotterdam 2022
De documentaire van ‘If paradise is half as nice’ gemaakt door filmmaakster Marieke van der Lippe over het kunstproject Ipihan#10 dat zich in de zomer van 2020 afspeelde op de betonplaat in Rotterdam. Een grote kale betonnen vlakte waar vroeger een betoncentrale heeft gestaan en waar nu een gloednieuwe woonwijk de grond uit gestampt word. precies daartussen in, het stukje niemandsland, dat hebben we gebruikt om vijf weken lang daar te wonen en te werken. Tijdens de spanningen van sterk oplopende covid gevallen, een dreigende lockdown en een bakkende zon die zonder genade de betonplaat veranderde in een bakplaat!!
Rotterdam based film maker Marieke van der Lippe was invited to document If Paradise Is Half As Nice #10. Moving beyond a focus of separate individual processes, she chose to portray view of the project as a whole. Official world première at International Film Festival Rotterdam (IFFR). January 26–February 6, 2022.
Screening in the framework of ‘Off Screen’, CBK R’dam at WORM, Rotterdam, February 2, 2022. Screening in the framework of Regina Kelaita’s solo exhibition ‘Fugue State’. Raum für drastische Maßnahmen, Berlin, November 25, 2021. Screening in the framework of Esther Kokmeijer’s residency at Frei.Raum.Direkt. GEH8, Dresden, August 19, 2021.
Dutch Bushman Royal Air Centre en het opblazen van de verbeelding
Wist je dat de performer Toine Dutch Bushman Klaassen zijn vebeeldende visies en belevenissen ook tekent en schildert? “Painters Performance Performers Painting ” noemt hij dat. Een heel aantal van die werken worden getoond bij IDFX in Breda. De Dutch Bushman zal een installatie opwerken die een ode is aan de muse van het schilderen en tekenen.
Op de dag van de opening zondag 14 november 2021 zal hij de aftrap geven op de m2 bij IDFX (tijdens de art randevouz Breda) dit is een vierkante metertje performance oppervlak wat beschikbaar is voor performances. Hier zal hij zichzelf op komen blazen van circa 13 uur tot naar schatting 16 uur. Als alle vuilniszakken om hem heen vol zijn geademd en dicht geknoopt zal hij samen met zijn publiek de vergaarde uitgeademde lucht in zijn schilderijen en tekeningen installatie gaan brengen dit is dan tevens de opening van dit
Nu alles is stil gevallen bieden zijn ‘everlasting performers’ uitkomst in H(a)L . ‘Everlasting performers’ komen voort uit het verbeelden van performance-karakters die tijdens zijn performances hebben ‘geleefd’; ze bestaan dus uit lichamen en allerlei onderdelen die in performances zijn gebruikt. Zo deed Klaassen total body treatment performances in onder meer Worm waarbij het publiek zijn lichaam totaal mocht bedekken met rode vuurwerkpapiertjes die hij op de Coolsingel van de straat veegde na oudjaar. De Homo Martian Avatar die hierdoor is ontstaan kun je als everlasting performer komen bekijken in het gezelschap van nog een aantal andere markante figuren uit zijn Dutch Bushmen Avatar familie!
Het kunstproject Ipihan#10 dat zich in de zomer van 2020 afspeelde op de betonplaat in Rotterdam. Een grote kale betonnen vlakte waar vroeger een betoncentrale heeft gestaan en waar nu een gloednieuwe woonwijk de grond uit gestampt word. precies daartussen in, het stukje niemandsland, dat hebben we gebruikt om vijf weken lang daar te wonen en te werken. Tijdens de spanningen van sterk oplopende covid gevallen, een dreigende lockdown en een bakkende zon die zonder genade de betonplaat veranderde in een bakplaat!!
You could say all I did for all those weeks was an exercise for presenting a performance durational installation, that was spread out at places that where important to me in a kind a soul full way, with it’s hart situated in the former canteen of the Zitza shampoo factory building.
Me all of the time in the role of a former factory worker, did all kind rituals with and without public to disclose a potential load of imagination and thereby honour the historical story or memory of the place it self and more ideal the people amongst the audience that have been working here.
Ausdauer-Performer (6 Stunden täglich), Großstadt-Shamane, Deutsch-Buschmann. Lebte in der alten Zitza-Kantine als ‘Professor Anthrax’. Fundstücke versammelt, in gefundenen Klamotten eingekleidet. Entwickelte Rituale, um das Gebäude zu heilen, von seinem Verlassensein, um die alten Arbeiter*Innen zu würdigen, um es sanft zum Leben zu erwecken. Er ruft den Geist des Holunders, der Brombeere, des Windes und der Weißen Elster, um ihm bei der Heilung zu helfen, mit ihm zu performen. Er trommelt auf alten Chemie-Tonnen, Drumsticks aus alten Bürsten, nutzt
Seife, Rasierschaum, Beeren, Fischköpfe, Geister der Vergangenheit.
Ha Toine! Ik moest aan je denken omdat je zaterdag vertelde dat je heel veel houtskool tekeningen hebt gemaakt afgelopen jaar.
Begin januari, bij de heropening van het seizoen, heb ik een dansvoorstelling in de UBIK staan “Black Dog”. Dit refereert in eerste instantie naar een duistere, depressieve jeugd van de choreograaf die het maakte. Maar Black Dog heeft ook een hele keltische betekenis, refereert naar de omslag van de dag naar de nacht (en omgekeerd), naar de nieuwe maan, naar de poort tussen de ene en de andere wereld, naar het janushoofd die vooruit en achteruit kijkt.
in januari werpt WORM de avantgardistische staat van zich af, en neemt een nieuwe jas: de Open City. Dit is een concept van Richard Sennett die de stad niet ziet als ‘allerlei mensen die op allerlei lagen van de maatschappij leven’, maar die de stad probeert te zien als een structuur met gaten waarin, waartussen en waarlangs mensen leven, en waar mensen zijn die nieuwe gaten bijmaken om er doorheen te kunnen. In oorlogstermen refereert Open City naar een stad die besluit om zich niet te verdedigen. Deuren open, wapens weg. Ze leven onbeschermd, enerzijds als makkelijke prooi, maar anderzijds zijn het vaak de steden die vele oorlogen hebben overleefd omdat er een bepaalde kracht en onschendbaarheid uitgaat van een stad die zegt “kom maar, wij verdedigen ons niet, wij zijn open”.
Ik denk aan een heropening van het seizoen op 10-11-12 januari genaamd “Open The Gates”. de start van WORM als open city.
Op donderdag een expo opening met performance. Op vrijdag en zaterdag de expo met in de UBIK de Black Dog dansperformances en de PerformanceBar.
In de kernwoorden zwart-duister-gevaar-uitdaging-openheid-performance-dog of god-keltische symboliek-mysterie-maanstand-open the gates etc. dacht ik aan je houtskooltekeningen, de oproerkraai, het wolvenpak waarin je louis kwam halen bij villa zebra, etc.
Diep in het bos is het mysterieus en spannend. Vreemde geluiden geven je het gevoel dat je er niet alleen bent. Je kunt dwalen, fantaseren en onderzoeken; stap voor stap kom je dieper in het bos.
Een aantal kunstenaars daagt je uit met speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte kunstinstallaties. Zo kun je meebouwen aan het groeiende kunstwerk van Katrijn Verstegen, opgaan in de enorme tekeningen van Anouk Griffioen en kom je het laboratorium van Toine Klaassen tegen.
Deelnemende kunstenaars: Ruben Bellinkx, Persijn Broersen en Margit Lukács, Hillegon Brunt, Wietse Eeken, Bruno Ferro Xavier da Silva, Anouk Griffioen, Toine Klaassen, Eva Krause, Paul van Laak, Jacqueline Loeve, Hidde van Schie, Katrijn Verstegen, Barbara Witteveen. Tentoonstellingsontwerp: Erly Brugmans. Lichtontwerp: Paul van Laak
Beelden van atelierbezoek een performance/gesamt /gathering tijdens de voorbereidingen voor de tentoonstelling:
Gruppenausstellung mit 15 internationalen Künstlern, die ihre Arbeiten in einem repräsentativen Gebäude mit drei Etagen erstmalig in dieser Zusammensetzung zeigen. Installation, Skulptur, Malerei, Objektkunst überraschen nicht nur in der Darstellung sondern auch durch originelle Materialien. Kurator ist der Nigerianer Toyin Loye, der gleichzeitig Künstler und Galerist aus Den Haag ist.
Another Dimension
14.02.-10.04.2016
Samstag und Sonntag von 11.00 – 17.00 Uhr und nach Rücksprache
PERFORMERS / SPEAKERS / PANELISTS:
– Lucky Fonz III (Dutch folk musician)
– Kudsi Ergüner (master of the Turkish ney flute and artistic leader Ottoman music Codarts).
– Barbara Titus (University of Amsterdam)
– Dick Houtman (University of Leuven, Belgium)
– George Caird (Artistic Advisor of the Classical Music department, Codarts)
– Koen ter Heegde (labelmanager Subroutine Records).
Is it true that we are obsessed with anything and everything vintage? From retrospective rock documentaries to band reformations (the Sex Pistols!), reunion tours, and reenactments of historical concerts, are we living in a pop age gone loco for nostalgia? If we are to believe music critics like Simon Reynolds (author of the book Retromania, 2012), then popular music – and popular culture in general – is currently suffering from a disease called ‘retromania’, an incurable addiction to its own past. By reviving styles from the past (folk, electropop, Britpop), pop music regains the desired aura of ‘nostalgia’ and ‘authenticity’, but is essentially only recycling the past: a never-ending story of the fifties, sixties, seventies, eighties, nineties…
On the other hand, the notion of ‘authenticity’ seems to be more alive than ever. The best singer-songwriter of the Netherlands is the one who ‘keeps it small and simple’ and is void of being the distant celebrity. On the other hand, when looking at the increasing popularity of genres like ‘folk’ and ‘world music’, in which notions such as ‘sincerity’ and ‘authenticity’ are dominant, then there seems to be more going on than just being crazy for retro and commemoration.
During the third edition of Music Talks musicians and audiences are invited to go beyond Hipster Empire and explore the current debate on authenticity together with musicians and professionals working in the music industry. What is authenticity? How can you study it? What is the value of authenticity for developing a career as a musician? Who decides what is ‘authentic’, and what are the mechanisms behind such selection and marketing processes? These are some of the questions that will be addressed throughout the evening. Specifically we will look at the Dutch music sector, which is marked by a diversity of styles, genres and cultures. How do Dutch musicians deal with the current authenticity trend?
Artistic performance by Rotterdam artist Toine Klaassen & Lin Klaassen-Zwamborn (curated by Roodkapje Radicals)
Music Talks #3 is organized by: Erasmus University Rotterdam (Arts and Culture studies), ERMeCC, Codarts, Grounds, Roodkapje Radicals and SG Erasmus.
31-10-2015 at 16:00 CET the graphic novel Maanmensen (2015) by Pam Emmerik is launched in the auditorium of Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam. Furthermore the exhibition of all its constituent pictures is opened in the print room of the museum. A reception will follow at the espressobar.
PAM PAN
An afternoon celebrating the work of Pam Emmerik (1964-2015)
16.00 CET AUDITORIUM
book launch, lectures and readings
Sjarel Ex, Serge Onne & Harald Autsbo, Theo Huijgens, Katrin Verlende, Petra Boolman, Rozalie Hirs
17.15 CET PRINTROOM
opening of the exhibition
17:30 CET ESSPRESSOBAR
reception, performance by Toine Klaassen & Lin Klaassen-Zwamborn
On the menu during Danza Macabra: “SHEALLINZEN”, a Hallo 1 total bodytreatment performance, honouring The-Corn-Spirit: “For life is a great myth let’s celebrate it”.
Performers: Lin Klaassen-Zwamborn alias Zielinska Bilwis & Toine Klaassen alias Mariaziejego Antoinette.
za 13 jun – zo 14 jun / Lasloods – Binnenhaven – Vlissingen
700 jaar Vlissingen – kunstenaars reflecteren op verleden, heden en toekomst in de Lasloods
Vlissingen 700 jaar is de perfecte aanleiding om te reflecteren over de identiteit van het havengebied en de Lasloods in het bijzonder. Met hun ingrepen reflecteren de If paradise is half as nice kunstenaars op verleden, heden en toekomst, gebruikmakend van de beperkingen en de mogelijkheden die het pand en zijn directe omgeving biedt.
‘If paradise is half as nice 4’ is het kunstproject van Nederlandse en Duitse kunstenaars in verschillende samenstellingen.
Pim Palsgraaf, Willem Besselink, Daan Botlek, Ties Ten Bosch en Regina Kelaita, Onno Poiesz, Aletta de Jong, Toine Klaassen en Jordy Walker.
Ze eigenen zich al drie jaar lege vervallen fabriekscomplexen toe om er een periode te werken en tentoon te stellen. De kunstenaars laten zich inspireren door het gebouw en de omgeving en op deze manier ontstaan er grote installaties, beeldhouwwerken, muurschilderingen die (vaak) speciek alleen voor het gebouw zijn.
Drie keer eerder werkten ze in Leipzig (Duitsland).
Dit voorjaar komen ze op uitnodiging van Cultuurwerf werken in de Lasloods in Vlissingen.
De lang verborgen Lasloods is een pand ‘in transitie’. Rauw en ongepolijst , omringd door water en boten ligt het in het havengebied. Als de toekomstplannen definitief doorgaan heeft de Lasloods alle potentie een geliefde hotspot te worden waar je de authentieke sfeer van Vlissingen kunt proeven. Met het project ‘If paradise is half as nice’ wordt vast een cultureel voorschot gegeven op de toekomst.
Onherbergzame plekken als dit bieden kunstenaars alle vrijheid te experimenteren en te werken. Naast de werken die gedurende deze maand zullen ontstaan zal er ook een tentoonstelling worden samengesteld met kunstenaars die soortgelijke werkwijzen of thema’s in hun werk hebben. Aansluitend op de werkperiode worden activiteiten georganiseerd, opgeluisterd met muziek, eten en drinken.
It is with great pleasure to let you know that your film is selected for The One Minutes Series ‘We do not know what it is exactly that you are doing, but does this make any sense?’ by Buenos Aires based artist duo Faivovich & Goldberg. The series is an immersion into The One Minutes Archive. Faivovich & Goldberg reviewed 4147 videos from the first ten years (1999-2009), selecting 56 films conceived as a line-up presented exclusively in random mode.During the month of June, twenty museums and cultural spaces around the world subscribed to The One Minutes Series will show the series at their venues.
Please let us know if you know of any places you would like the series to be screened.
Tijdens mijn “City Hunt” van 1 januari 2011 vond ik een 100 schots vuurwerkdoos. De titel van deze doos was “Touch of paradise” en zo doopte ik toen mijn installatie. Op dat moment werkte ik namelijk aan een groter dan grote installatie een totalistisch dolhuis der verbeelding, een omniversum van welvaartresten waar vele momenten van happening en performance crosslayered disciplinary werden gevierd: “de Mega Mix Try Outs”. Bob Smit vroeg of ik dit jaar weer een vuurwerkdoos op nieuwjaarsdag heb gevonden? Het antwoord is ja: “Tears From Heaven”. Dus wat mij betreft noem het maximalisme met de precisie van het minimalisme en beleef een gloednieuw moment met me mee in deze speciaal voor deze gelegenheid opgewerkte multigelaagde performance installatie: “Tears From Heaven”.
Roodkapjes REEJECT RADICALS is een ander voeter op het gebied van film parallel aan IFFR en bestrijkt de komende 10 dagen. De screenings spelen zich af in het kantoorgebouw aan het Hofplein 20, het gebouw met de gouden bal van Marc Ruygrock.
Mijn bijdrage bestaat uit het speciaal voor deze gelegenheid opgewerkte inzicht in mijn perfomance praktijk. Het is een verbeelding van de gangen van mijn dag, een inzicht in mijn rituelen en performances op verscheidene locaties in de openbare ruimte, in instituten en in mijn studio. Zodoende is een mix ontstaan van zang klank en beeld waarin het toeval wordt omarmd zodat de controle van het voorbereiden kan worden losgelaten en ruimte voor het poetische in de hand word gespeelt en via film weer in de wereld kan terug glippen.
HYBRIMADION duurt 10 minuten en is vandaag en volgende week woensdag te zien bij Roodkapjes Reeject radicals filmprogramma
Wij verwelkomen u graag bij de avant premiere van Manybodies, een film van Tarek. Manybodies is een liefdewerk dat in de afgelopen
vier jaar tot stand is gekomen. Wij prijzen ons gelukkig dat wij, nog voor Tarek de film inzendt naar de filmfestivals. Tarek maakte deze film samen met David Adams,
en Victor Nieuwenhuijs.
Tarek:
“This film is my way to understand the world around me. Till now questions only… What is the purpose of being here?
Find yourself in a place where chaos meets chaos Starring, among others, Frank Taal and his body double Toine Klaassen.”
programm: 19.00 hrs Walk in 19:30 door closed
19:30 pre screening:
Kastė Šeškevičiūtė: Panta Rhei Video, 03:25, 2012
19:45 Mainfeature
MANYBODIES, a film by Tarek, David Adams and Victor Nieuwenhuis.
We zouden je heel graag hebben als deelnemer. Het zou helemaal te gek zijn als het zou lukken om een installatie op het station te maken. En daar op 1 moment een Performance uit te laten ontstaan door het station en omgeving. Maar daar later dus meer over.
“De ‘Seven Days Of Happening’ van de Rookies MA staat voor de deur. Met op 14 september Play Date met Toine Klaassen“
Speel mee met Toine Klaassen tijdens Play Date op de familiedag van festival De Wereld van het Witte de Withkwartier op zondag 14 september in en rondom Showroom MAMA.
Wat mij betreft onder meer een totem die behangen raakt met zoals ik ze noem ”argus loze blikken” ( een verwijzing naar de alles in de gaten houdende Argus uit de griekse mythologie). Argus heeft het niet gezien daarom slingeren al die blikken maar op straat rond het is dus ook wel een beetje een statement die `beoogde totem´ [ het/de alziende (o)o(gen)] ) naar de mensen die zo maar alles op straat mikken om ze jahw in de gaten te houden [met een knip oog]!
Kom je uitgeknipte ogen- en blikken brengen, blikkenwerpen en ronde draaien in “De Zero Go Round” (HET OOG VAN ROTTERDAM) een totalistisch dolhuis der verbeelding kom dat z(i)en in minmal is hem.
OUDERLIJK of:
Spoorloos verschenen, spoorloos verdwenen. Ingewikkelde manoeuvres voor bij uw orde van de dag. In de geparrotizeerde wereld van Toine Klaassen en Lin Klaassen-Zwamborn vertikt de snavel het om zich te sluiten,zoals hij thuis tikt, tikt hij ergens.
In deze videorepresentaties brengt DIEPDROOM een ode aan de omlijsting. In de kunst historiciteit gesneuveld als zijnde een beperking krijgt hij hier zijn oorspronkelijke functie van getrokken groeve om de innerlijke verbeeldende wereld in het buiten te ontsluiten terug.
Waar ben ik geweest? Overschrijdt de grens en betreed hier het normaal verhaal. U bent er altijd al geweest.
KINDERLIJK bedacht:
Alles kan in de wereld van Lin en Toine.
Schuif maar door en volg het spoor
en ZIE dat HETZELFDE ook kan ANderS kan.
– DEZE VOOR zal DOOR ROLF verseTHEEg van DIEPDROOM voor u worden ingeschonken–
(ook met von hollandse holbein)
We spreken af ZON dag 15 juni 13:45 uur in villa zebra stieltjesstraat 21 rotterdam in de reeds verstoft en vers loved installatie(=de BETOVER RING VOOR DE VERWONDERING op de eerste verdieping in de mooooove expo[laatste dag]) die basis was voor de aldaar ontstane film naar aanleiding van de DIEPDROOM bijdrage(WIJ SPOREN NIET) aan de Rotterdamse Museumnacht in het binnenste buiten en visie verseia van de Feel lalala SeeBRA.
De film start om 1400uur .
Wie de kassamedewerkers(www.villazebra.nl) zegt te komen voor de DIEPDROOMFILMSCREENING kan gratenloos van binnen naar boven om erin ervoor of erop te gaan liggen en of zittende staande te bevliegen.
Midden in de kunstparadijselijkevillazebramoooveinstallatie tijdens De Rotterdamse Museumnacht ZILLA VEBRA ZIELINSKA presenteren we onder de vleugels van Toine( Eindhoven 8 maart 1973) een Diepdroom produktie weder met onze speciale ” nietdeverfspoortoetsenist die der von Hollandse Holbein” die alias Dennis Lohuis ook wel die enige Mon Marter schilder van Nederland. DIE DROOOM
Hartelijke groet Lin, Rolf and Dennis komma Toine DEROTTERDAMSESPOORLOZEMUSEUM
dus:
OP 8 WAAnRzACHTIG MAART
Enige sporen die ter initiatie door de opening aan de buitenkant van de exhibitie zebra villa mooooove heen vanaf een uur of zeven1/2achtig en dan vanaf 8uur naar binnen tot…………………………
LOCATIE VILLA ZEBRA STIELTJESSTRAAT 21
mede mogelijk gemaakt door APLAUSOS
zie
vastwil u alveelmeer ontsporingen ontsloten in de voor u achteruit:
FOTO RICK MESSEMAKER & MEER RIKCLAME: maak ook uw borsten nat wan t abhoe taallep heeft me het centrum van rotterdam voor een heel jaar vergund voor buitenperformances!!! voor t volk de echte mensch een impressioneke op de wereld van wittedewittewel von meinem eigene sancho rolb von der stegen als vizijoen air pinnokkioske met onser enige echte muse paraat als engelklinn: http://www.youtube.com/watch?v=aHLEUjLd46s
Voor Unstable Causes in de Player zie bij gevoegde uitnodiging presenteren we onder de vleugels van Toine een Diepdroom produktie met als speciale gast “de Hollandse Holbein” alias Dennis Lohuis ook wel de enige Mon Martre schilder van Nederland.
Unstable Causes is the live happening for ART Rotterdam side programduring the Hans Clavin expo at DE PLAYERwith Hans Clavin, G.J. de Rook, Toine Klaassen, Momu & No Es, Ian Martin + tbaA performative live event in a truly playeresque tradition in which we actively work on a fluxious ambiance. With experimental lecture, performative and ongoing (non)sensical intervention and music. The ‘word’, ‘ritual’ and the ‘physical’, will get beaten into new shapes and figures. Prior to this event, everything will be scrutinized in great detail, both at DE PLAYER and also by the Council.
WHO??hans calvinDE PLAYER presents one of the pioneers of visual poetry in the Netherlands. Hans Clavin (1946, IJmuiden) made his debut in 1966 in the magazine Vers Univers, and was closely involved with international concrete and visual poetry until the mid-1970s. He launched, in 1970, the magazine Subvers, which ran for six years. He published works with Paul de Vree, Genesis P-Orridge, Herman de Vries, Herman Damen, and others. He’s still active and relevant. The exhibition shows publications, older and recent work.
WHAT???hans calvin will perform together with his soulmate G.J. de Rook. Both have a background in visual poetry and see no borders from tehre to performance. It will be a pingpong match between them with elements of fluxus, action drawing, silence, repetition and gestures. Toine Klaassen will be continously active with all kind of small tirtauls regarding health, food and mindset. He brings lots of materials as well as a flute player + a live action painter. Momu + No Es will perform part 3 of their trilogy in which the audience plays a game to get to the Canary Islands. But of course you have to go through the Aldi Chapell. Prepare yourself for a gentle bombardment of continous little stimuli. A herorientation. Where is the stage? – See more at: http://deplayer.nl/events/unstable-causes-live-event-art-rotterdam#sthash.IgkZF7ap.dpuf
Tijdens Art Rotterdam Week gebeurt er iets speciaals: bezoekers van de kunstbeurzen kunnen zich inschrijven voor een overnachting bij een kunstenaar! Dat kan via ‘Hotel Rotterdam, Wake up in Art’. Een van de deelnemende kunstenaars heeft hiervoor een speciale ruimte ingericht in Villa Zebra. Op donderdag 6 februari kun je in deze ruimte overnachten! De prijzen voor een overnachting zijn € 60 voor één persoon en € 100 voor twee, inclusief ontbijt. Kijk voor informatie op Wakeupinit.com. En bezoek natuurlijk ook de vele andere musea, galleries en de drie grote kunstbeurzen in Rotterdam tijdens deze Kunstweek.
In het weekend van 14 en 15 september viert Rotterdam de opening van het culturele seizoen met ‘24 uur cultuur’ en het festival ‘Wereld van de Witte de Withkwartier! Villa Zebra doet mee en presenteert op zondag 15 september kunstenaar Toine Klaassen, één van de 15 kunstenaars waarvan werk te zien is in de nieuwe Villa Zebra tentoonstelling MOOOVE. www.villazebra.nl
Graag willen wij u van harte uitnodigen voor de media avond van de Rotterdamse Schouwburg.
U bent van harte welkom op vrijdag 13 september 2013 om 21.00 uur.
Op de tweede verdieping, de beeldengalerij van de Korenbeurs te Schiedam, zal er op 400m2 de expositie “KALEIDOSCOOP” te zien zijn. Vanuit het thema ‘Een andere kijk op dingen’ zijn er 6 kunstenaars bij elkaar gebracht die in hun werk bestaande objecten gebruiken. Deze kunstenaars weten dit zo zorgvuldig in een context te plaatsen dat deze objecten een totaal andere betekenis krijgen. De geselecteerde werken zullen veelal onder de benaming ‘assemblage’ kunst vallen en als zijnde ‘installaties’ de ruimte bekleden.
De kunstenaars zijn: David Bade, Midas Zwaan, Ronald Cornelissen, Toine Klaassen, ArjenvanKrieken en Harry Schumacher
Zaterdag 4 mei is het weer zover! De opening van weer een nieuwe KOPstukken expositie in het Wijkwaardenhuis in Rotterdam. Met installaties, schilderingen en performances van Maarten Bel, Bruce TMC en Toine Klaassen. Wees welkom v.a. 16.00 uur.
Performance en installatie kunstenaar Toine Klaassen zal vanuit zijn “Dutch Bushmankraal” (installatie) in het wijkwaardenhuis de grenzen van de buurt aftasten met kleine performances en interventies. Hij zal een winkelwagen voortduwen met spullen die nodig zijn bij zijn intensive care sessies. Zo wil hij vanuit de verbeelding mensen ontmoeten en krijg je wellicht een koffie vanaf zijn campingbrander.
onderzoek/performances voor de wijk zullen in de wijk plaats vinden op:
Is water onlosmakelijk verbonden met de Maasstad? De Maasgeest wordt vereerd! Alle noodzakelijke expertise en middelen zijn aangewend voor een ‘durational performance’: FOR LIFE IS A GREAT MYTH LET’S CELEBRATE IT. Word deelgenoot van de rituelen ter verering van De Maasgeest. Breng je meest geliefde elixers en meng met iedereen.
Een productie van Diepdroom Producties (performancekunstenaar Toine Klaassen i.s.m. theatermaakster Lin Klaassen-Zwamborn en filmmaker Rolf Versteegh en met speciale bijdrage van de voor deze gelegenheid ingenodigde dichter Miek Zwamborn).
Op het schip de Geertruida bij het Havenmuseum (Leuvehaven 50) 9 maart 2013 vanaf 20 uur
(mede mogelijk gemaakt door het Programma WereldHavenStad)
Toine Klaassen’s performative works cross many borders: time (no limits), space (no limits) and performers (no limits: Toine brings in actors, poets, filmmakers, dancers, his own children…..).
In Sub urban video lounge he will present a new order: ‘Our film “DIARY – 1 GULLI(n)BLE 2012” is the result of an engagement between performance artist Toine Klaasen, theatre maker Lin Klaassen- Zwamborn and film maker Rolf Versteegh: Diepdroom Productions’. Let’s celebrate!
18,3,7 = TODAY was TODAY From Berkana to Ehwaz through Dagaz
CREATION deep inside the YOKETOMB
(live-video recording from performance. 5:46 min.)http://www.youtube.com/watch?v=CClwN_Cm79c
19 september | De Balie | Amsterdam
De wereld is neergevallen tegelijk met het paard van Reixach, maar haar karkas is er nog,
haar karkas klinkt door in ieder woord, haar karkas ligt midden op de weg,
blijft ondanks alles.
Is de blinde vlek in iedere zin.
(Johan Faeber)
In de woestijn van het moderne bestaan waar alles steeds meer om eenduidigheid lijkt te draaien, vormen ruïnes een gloedvol breekpunt tussen verleden en heden. Ruïnes brengen mensen in vervoering maar waarom eigenlijk? Bieden ruïnes hoop?
In samenwerking met stichting Slaa laat Terras destructie, vernietiging, verloedering en teloorgang een avond lang hoogtij vieren. Aan het woord komen: de schrijvers Bianca Stigter en Hafid Bouazza, dichters Elly de Waard en Kira Wuck, en Margijn Bosch van toneelgezelschap ‘t Barre Land. Beeldend kunstenaar Toine Klaassen toont een uitsnede uit zijn Laboratorium voor hedendaagse archeologie. Speciale gast van de avond is de jonge Zwitserse Arno Camenisch die zal voorlezen uit zijn en in het Duits en in het langzaam uitstervende Reto Romaans geschreven Sez Ner, het eerste deel van een trilogie over het leven in het Zwitserse kanton Graubünden waar een kaasmaker en zijn knecht, een koeherder en een varkenshoeder elkaar het leven op de berg zuur maken.
Welke brokstukken worden anno 2012 in taal gevangen, welke vragen roept dit terugkijken vervolgens op, wie laat zich werkelijk door erosie meeslepen? De belijdenis van het verval: laat je in een ruïneuze setting meevoeren naar dat wat uiteindelijk blijft.
Een avond over ruïnes en het hoopgevende van verval.
DOGUNDERGODRELEASES performance durational
zaterdag/zondag 4 /12 augustus 2012 vanaf 12.00 uur tot circa 18.00/19:00 uur
Never trust the road without friction
4 augustus 2012
Beste Toine Klaassen, bedankt voor de indrukwekkende performance. Jammer dat je kunstwerk niet net als de bronzen van SIR er 24 uur per dag/nacht is. Ik ben een paar keer langsgefietst die dag en heb me in de namiddag in de buurt van jullie opgehouden: er kwamen veel mensen voorbij in alle soorten en maten. Had niet de indruk dat er ook maar éen IABR bezoeker bij was? Kinderen op hun fiets kijken vaak om en beginnen te slingeren. Jongeren kijken zonder te blikken of te blozen of wat dan ook en lopen door. Als ze alleen zijn lijken ze geinteresseerder en dan glimlachen ze. Gezinnen gaan wat trager lopen, maar staan niet stil. Met name de man van het gezin toont enige nieuwsgierigheid. Vrouwen van boven de vijftig uit, aan de kleding te zien, het wat alternatieve circuit, meestal met zijn tweeen of drieeen, blijven staan en zijn geamuseerd – op enige afstand. Een van de drie wil liever doorlopen. Vrouwen van alle leeftijden uit het shoppingmall circuit reageren met een trek om de mond die afkeurend lijkt. En dan de oudere heren van dik boven de 70, moeizaam lopend, met stok, goed gekleed: ze glimlachen allemaal en lijken zelfs gelukkig met de frictie. Dees Linders
Vanaf 15 juni 2012 strijken de Rotterdamse theatermaakster Lin Klaassen-Zwamborn , filmmaker Rolf Versteegh en performance / installatiekunstenaar Toine Klaassen regelmatig neer in het buitengebied van HAL 25.
het festival onthoudt ketel haezer een speciaal gemaakt stuk titel “oh meer is” | de indiaan kan alles maken maar niets onthouden | “haal haar verhaal ver”. | homerus denkt aan meer dan 24 verschillende manieren | om het verhaal in z’n hoofd te vertellen. | dan komt hij erachter dat hij niet kan schrijven. | z’n hoofd is vol met nachtmerries. | hij moet het hele verhaal steeds weer opnieuw vertellen | aan de man zonder geheugen.| hij overweegt wanhoop, | maar dankzij de afwezigheid van vluchtroutes, ouders, | geliefdes, vrienden, en een deugdelijk rioleringssysteem | volhardt hij in z’n vertellingen. | hij verandert in beroemdheid en legende, | die een fundament van twijfel legt | waarop onze beschaving gebouwd is.| hoe én waarom het verhaal in z’n hoofd kwam wordt in enkele lange en zeer saaie momenten uit de doeken gedaan. het hele verhaal is totaal onbegrijpelijk. de mensen gaan daarna toch geïnspireerd huns weegs, ook bijvoorbeeld bepaalde dieren en vruchten blijken niet voor niets langs te zijn gekomen. | natuurlijk kan de eeuwige honger van de mensen naar intrige gestild worden. | het zal een bevredigende middag worden, en daarmee uit. | met zeer veel geluid muziek levende acteurs | erikjan kuiper – bas | leo oostenbrug – apparaten | tim benjamin – eiersnijder | lin zwamborn – tafeldame | toine klaassen – de hollandiaan | will spoor – homerus | frank berbée – tafelheer | klaas bolhuis – lam gods absent | wilco maas – deus ex machina | rogier dijkman – walhalla |VERLIES ALLES EN KOM LANGS
The Epicenter of the Contemporary Urban Wizard Practice
7-week durational habitation, installation and performance event, with Toine Klaassen, Jasper Griepink and Piet Langeveld. Roodkapje Rotterdam, Rotterdam 2012.
On March 22, the legendary blue spear of Solanum Tuberosum (the Golden Potato Power) struck the center of Rotterdam. For a period of 7 weeks Roodkapje ROT(T)TERDAM transformed into a habitat of the contemporary city wizards Jasper Griepink, Toine Klaassen and Piet Langeveld. Magical performances, rituals, interventions, experimenting sculptures and their secret sounds arose from this center of exploration and intuition. At this work and research station, which was open to all members of the public, new and naturally occuring modes of behaviour were extrapolated and explored. By the sheer amount of novelty and freedom that was being executed within the multi-room showroom of Roodkapje the social structures of the outside world (the city around roodkapje) turned out to be absolutely weird, construced and theartically organized. The three of us never anticipated on the sheer force or our shared expansion, but people kept returning to our friday night happenings, and even the common man of the street turned their necks and dropped their jaws to witness the happiness, sadness and reality of being that we manifested. The erection of the golden potato brought everyone back to the forgotten roots of our Earth. With programming like the Midnight-hunt-big-city-buffoon, telepathic bingo, aura makeovers, consults from the golden potato, lovemaking with plants, invitations to queer sweatlodge ceremonies and reiki treatments we extended our peronal and spiritual explorations to everyone willing to get involved. On a weekly basis our conglomorated installation changed, grew and adapted to our needs, the buildings needs and to the voice of the moment.
For a large and very colorfull documentation of findings, occurances, happenings and the spontaneous magnigicent visit http://www.goldenpotatopower.net and click on the large golden potato.! May the Golden Potato Puree Goddess Guide you !
Happenings will be held on Friday 30 March and Friday 6, 13, 20 and 27 April, 8:00 p.m. to 10:00 p.m. (free admission)
Follow recent findings, messages and invitations for spontaneous moments and important premieres of never imagined performances through www.goldenpotatopower.net
The exhibition will be open from Wednesday – Friday 11:00 a.m. to 6:00 p.m. and Saturday – Sunday 12:00 to 5:00 p.m. http://roodkapje.org/http://www.facebook.com/Roodkapje.ROTTTERDAM
OERSOEP C.ODE 2012
Een museumnacht “proefcentrum”midden in de levende kunst van de performance!!!
Deze performance installatie die speciaal is opgewerkt voor ingebruikname tijdens de Rotterdamse Museumnacht, zal een groot experimenteel proeffestijn worden in de ruimste zin van het woord.Onder andere met vele dampende pannen met op bijzondere wijzebereide spijzen en fijne soepen.
OERSOEP C.ODE 2012 is een ode aan de proevende tong en de spraakmakende tong. Kom deze wonderlijkegroupkooking ervaren enlaat je verleiden door de heerlijke op de spits gedreven geuren die tot een magische melange zullen worden gemixed.
OERSOEPC.ODE 2012 is een initiatief van Toine Klaassen en Lin Klaassen-Zwamborn
Toine Horvers http://www.toinehorvers.nl/toinehorvers/cms/cms_module/index.php?obj_name=homeOp verzoek van Toine Klaassen voert Toine Horvers van 20 tot 21 uur zijn Panorama Cucosa uit.
Terwijl hij een cirkelvormige beweging maakt die verschillende ruimtes doorsnijdt, beschrijft hij hardop zijn visuele en auditieve waarneming van die ruimtes.
“Dutch Bushmen Tribe a Performance Materialized”
Een foto tentoonstelling die geopend wordt op 4 februari 2012 om 18 uur tot 21 uur bij de nieuwe galerie JOEY RAMONE. (voormalige HBgalerie).
Samen met een aantal figuranten vormt Toine Klaassen de “Dutch Bushmen Tribe”. Dit zijn de in Klaassens optiek mogelijke oorspronkelijke bewoners” van ruige…-, vergeten-, braakliggende terreinen of overgangsgebieden. `De Dutch Bushman` (`outlaw`) vindt zijn oorsprong in een wat oudere foto die hij van zijn vader maakte: vermoeid en in een oud kloffie (beyond a shame) na het werken in de tuin.
In deze foto tentoonstelling gaat het Toine Klaassen om het inzichtelijk maken van de verstilde intieme concentratie uit de werkprocessen van zijn complexe en vergankelijke performance praktijk. De omstandigheden zijn natuurlijk nooit helemaal ideaal. Het gaat om enscenering versus terloopsheid, concentratie versus vermoeidheid en ook om controle versus griploosheid.
Ofwel zoals Klaassen zelf zegt: Het leven is het vervullen van een paradox.
De fotoserie bespiegeld vanuit Klaassen’s optiek een minder betoverende Westerse beschaving en kan worden opgevat als een omarming van de rijke pluriforme “culturele hybrides” die wij met zijn allen in deze samenleving zijn geworden. Zeker in Rotterdam!
Deze tentoonstelling is een mooie gelegenheid om de rijke mogelijkheden die dit gegeven biedt onder ogen te zien.
Dit project is gerealiseerd met de hulp en adviezen van Lin Klaassen-Zwamborn
“Dutch Bushmen Tribe a Performance Materialized”
Van Toine Klaassen
4 februari t/m 10 maart 2012 woensdag tot en met zaterdag 12:00-18:00
JOEY RAMONE
Josephstraat 166
3014 TX Rotterdam
enkele fotos uit de Dutch Bushmen Tribe serie zullen van 8 t/m 12 februari te zien zijn op de Rawartfair tevens bij JOEY RAMONE booth 41 http://www.rawartfair.com
Opening: Vrijdag 2 december, 20.00 uur 3 december t/m 26 februari
Infebruari staat het zuiden des lands “op zunne kop” en staat alles in het tekenvan maar één ding; carnaval. Niet de burgemeester, maar Prins Carnaval is diedagen de baas over de stad. Steden krijgen een ander naam en worden één grootdecor, waarin men feest viert in de meest gekke, creatieve en mooie outfits.Een volksfeest waarin de creativiteit van de bevolking tot uitspatting komt.Met Op Zunne KOP laat KOP de verbanden zien tussen beeldende kunst en carnaval.
Deelnemendekunstenaars aan Op Zunne KOP zijn: Abner Preis (USA), Daan den Houter, FlorentijnHofman, Jeanne van Heeswijk, Mattijs Bredewold, Renée van Trier, RogierRoeters, Toine Klaassen, Willem Claassen
Lieve mensen kom gerust naar mijn nieuwe performance kijken. Hij heeft iets te maken met het paradijs reintergratie en oefenen en natuurlijk hoort er ook een iets te grote installatie bij ik ga um nu gauw opbouwen groet van toine ps ik heb ook een gast! (http://rolfvers.home.xs4all.nl/) met MONUMENTSEN zoals ik zijn fotoos/dias ook wel noem.
LINKED Een interdisciplinaire tentoonstelling van kunstenaarsinitiatief STeC in samenwerking met BINK VIJF HOOG. Het tentoongestelde werk is een onderzoek naar hoe de mens zijn directe omgeving (re) construeert. De kunstenaars analyseren en presenteren hun werkwijze voor publiek. Donderdag 24/11 17:00 uur Opening met DJ/VJ KRATATA Vrijdag 25/11 19:00 uur PERFORMANCES Zaterdag 26/11 13:00-18:00 uur RONDLEIDING + PRESENTATIES Zondag 27/11 13:00-17:00 uur PERFORMANCES http://www.stichting-stec.nl/Linked1.html
Andere deelnemende kunstenaars zijn: Urs Pfannenmüller, Sanne Maes, Viola Onderdelinden (IM), Myrthe Rootsaert,Jolanda Jansen, Simone v/d Heuvel,Anna J. van Stuijvenberg, Birgit Verwer, Sebastiaan Dijk,Julia Boix-Vives, Roos Hoffmann
Ik ben Doris en ik ben bezig met de organisatie van een kunstnacht in de Kromstraat in Delft. Deze zal 24 oktober 09 voor het eerst plaatsvinden in de steeg zelf en in de tijdelijke club ciccionina en het pand er tegen over. De Kromstraat was altijd een beetje de achterbuurt (in het centrum) van Delft, maar daar komt nu verandering in. De hele straat wordt herontwikkeld en tot die tijd krijgt kunst en cultuur een plekje in de nog op te knappen gebouwen. Ik heb bij de performance nacht in de Wolfart jouw werk gezien, en het lijkt me super om jou te betrekken bij deze kunstnacht. We zijn nu met een groepje kunstenaars, waaronder ook Mette Sterre (ladyluck performance in de wolfart). Het wordt een avond met performance, bands, tekeningen, schilderijen en installaties. Ik weet dat het erg kort dag is, maar ik hoop dat je mee wilt doen. Het uitgangspunt voor de avond is Nosferatu, Phantom der Nacht van Werner Herzog omdat deze film in Delft is opgenomen en een van de gebouwen het oude, vervallen filmhuis is. Ik moest aan jouw denken om het sjamanistische, rituele karakter van je performance.
We krijgen subsidie van de gemeente zodat we de nacht ook buiten Delft goed kunnen promoten. Ik hoop snel van je te horen!
TEMPLE
International multidisciplinary exhibition on the esoteric insights within the contemporary art production
Ring Gallery, HDLU, Trg žrtava fašizma bb, Zagreb, Croatia
October, 13 – November, 13, 2009
Organized by the Croatian Association of Artists, HDLU
www.hdlu.hr
Curated by Branko Franceschi
With works by: Wolfgang Buchner (Austria) Tomislav Buntak (Croatia), Braco Dimitrijević (Croatia), Julie Faure-Brac (France), Melih Görgün (Turkey), Christian Jankowski (Germany), Željko Kipke (Croatia), Saeri Kiritani (Japan/USA), Toine Klaassen (Netherlands), Zlatko Kopljar (Croatia), Davor Krelja (Croatia), Emanuela Marassi (Italy), Martina Mezak (Croatia), Kata Mijatović (Croatia), Shana Moulton (USA), Trine Lise Nedreaas (Norway), Hermann Nitsch (Austria), Josip Zanki (Croatia).
Context
The initial impulse for the exhibition is coming out of the two components: the famous architecture of the Mestrovic pavilion (HDLU seat) and the current tendencies within cultural discourse.
De Bekering. Ruimtevullende site specific installatie, met doorlopende performance van Klaassen voor Lieshout en Klaassens project Babylonië. klik hier voor een impressie van de performance
Toine Klaassen zal met zijn Reizend Laboratorium voor Hedendaagse Archeologiete bezichtigen zijn in de vuurtoren van Vlieland. Het betreft een specifiek voor de vuurtoren tot stand gekomen installatie die onder meer zal bestaan uit onderzoeksresultaten die hij met een mobiele proefopstelling op allerlei plekken van het eiland zal “oogsten”. Of je Klaasseneerst proeven nemend elders op het eiland ontmoet of eerst in de vuurtoren is de vraag, zoals hij zelf zegt: “alles is mogelijkniets is zeker”!!!
Dit alles in het kader van de art-trail van Into The Great Wide Open 4,5en6 september
Experimenten met vloerbedekking van tijdschriften, kranten, pulpromans ,woordenboeken ,kalenders en encyclopedia in de installatie 1 van x van Mathijs Lieshout voor meer info klik hier
Suggestioni Dell’ Anima is an exhibition featuring new works by Rotterdam based artists Toine Klaassen and Mathijs Lieshout, and London based artists Andro Semeiko and Yu-Chen wang. The artist Dwight Marica was invited to create the title for the show in response to the artists work. 17th january-15th february 2009 gallery Onno Van Toor
Educational project in which people from secondary school are invited to be involved in my activitys/practice of visual chemistry. A spacial laboratory for this goal is active at this moment. Tent. centre for the arts Rotterdam till 11-1-2009 http://www.cbk.rotterdam.nl/tentrotterdam/education-nl.htm (have a look at the movie embeded in this link)